Hormonální jóga – cviky (popis a foto)

My ženy v různých životních obdobích často trpíme různými příznaky hormonální nerovnováhy. Ať už se jedná o nepravidelnou menstruaci, syndrom PMS, neplodnost, změny nálad či přibýváním na váze. Často si myslíme, že s tím není možné nic dělat. Bereme to jako nutné zlo, která patří k určitému období života. Máme pocit, že to je normální. Možná je to normální, ale možné ne. A pokud už se s tím rozhodnete něco dělat a přitom nechcete své tělo zanášet syntetickými hormony, objevíte, že jsou tu i jiná řešení než dlouhodobá medikace, která má řadu vedlejších účinků.

Nikdy není pozdě na změnu. Jóga pomáhá k udržení správného fungování hormonálního systému, které zajistí, že se budete ve svém těle cítit zdravé a fit.

Hormonální jóga využívá asány (pozice nebo chcete-li cviky) z Hatha jógy a tibetskou techniku práce s energií. Dochází k přirozené masáži žláz, které produkují hormony a tím k jejich aktivaci. Jde především o vaječníky, štítnou žlázu, hypofýzu a nadledvinky. Zvyšuje hladinu ženských pohlavních hormonů a snižuje intenzitu výše uvedených symptomů na minimum, nebo je dokonce zcela odstraňuje.

Zde je ukázka několika cviků sestavy z mých kurzů hormonální jógové terapie. Všechny jsou vhodné i pro úplné začátečníky. Mají vždy řadu modifikací a to zejména proto, aby byly proveditelné všemi (samozřejmě pokud neexistuje zdravotní kontraindikace).

U téměř všech cviků hormonální jógy se provádí dech řízeným dechem tzv. Bastrikou, kdy se nadechujeme i vydechujeme pouze nosem. Nádech i výdech je velmi silný a energický se zvukem, který připomíná dmychadlo. Při nádechu břišní svaly uvolníme (břicho se vypoulí), při výdechu je naopak zpevníme a pupík silně přitáhneme co nejblíže k páteři. Dáváme přitom pozor, abychom nepohybovali hrudníkem.

Sedící kočka

Sedneme si vzpřímeně s překříženýma nohama, případně do nízkého kleku. Levou ruku položíme na levé koleno a pravou ruku na pravé koleno. Ruce jsou napnuté. S nádechem otevřeme hrudník, s výdechem zakulatíme záda (v rytmu Bastriky), opakujeme 7x, nehýbeme hlavou – díváme se do 1 bodu. Poté dýcháme obráceně – nádech při zakulacených zádech a výdech při otevřeném hrudníku (7x Bastrika). Tímto cvikem aktivujeme nadledvinky, brzlík, slinivku břišní a velmi příznivě působí i na páteř.

Hormonální jóga - cvik sedící kočka

Hormonální jóga - cvik sedící kočka

Hormonální jóga - cvik sedící kočka

Hormonální jóga - pozice sedící kočka

 Rotace (poletující vlasy)

 Toto cvičení napomáhá páteři, ledvinám, nadledvinkám a také posiluje vlasy.

Posaďte se do zkříženého sedu s rovnými zády (možné i v sedu na patách). Pokud je to těžké, můžete se posadit na polštář, nebo stoličku bez opěrek – aby Vám nic nebránilo v pohybu. Zahákneme do sebe pevně ruce před tělem (viz obrázek), zvedneme lokty tak, aby paže byly vodorovně.

Oči můžeme přivřít. Dýcháme bastrikou, s nádechem se otáčíme trupem vlevo, zároveň táhneme levý loket vzad a díváme se dozadu. Vydechujeme doprava, zároveň táhneme pravý loket vzad a díváme se dozadu. Oči jsou napůl zavřené, fixujeme pouze pohled vzad, aby se nám nezatočila hlava. Dávejte pozor na lokty (držíme předloktí ve stále stejné výšce). Pupík vtahujeme s výdechem. Zopakujeme 7x, následně provedeme i na druhou stranu.

Hormonální jóga - pozice rotace

Hormonální jóga - cvik rotace

Mahasana – protažení hrudníku 

Výchozí pozice: na kolenou – kolena těsně u sebe, paty do stran. Zavřeme ruce do pěstí s palci uvnitř a položíme ruce těsně za uši. V této pozici provádíme 4 pohyby: a) s nádechem se ukláníme vpravo a přitom přibližujeme zadek co nejblíže nad levou nohu, jako bychom si chtěli sednout, b) s výdechem na druhou stranu, c) s nádechem se narovnejte a co nejvíce otevřete hrudník, d) předkloňte se, přibližte trup ke stehnům a hlavu téměř k podlaze. Zopakujte celý cvik ještě dvakrát. Pak se posaďte na paty, opřete čelo o zem a chvíli relaxujte.

Hormonální jóga - cvik Mahasana – protažení hrudníku

Hormonální jóga - cvik Mahasana – protažení hrudníku

Hormonální jóga - cvik Mahasana – protažení hrudníku

Hormonální jóga - cvik Mahasana – protažení hrudníku

 Uklidňující SÓ HAM („Esence Boha je ve mně“)

Posaďte se do sedu na patách (Vadžrásana) s rovnou páteří, obě dlaně v pozici uzavřené Džňana mudry (nehet ukazováčku se dotýká kořene palce, ostatní prsty jsou u sebe a natažené). Pravá ruka spočívá na stehně s dlaní obrácenou vzhůru, obě ruce jsou propnuté v loktech. Levou paži zvedněte nahoru v úhlu cca 45° dlaní obrácenou vzhůru, nadechněte se a zazpívejte SO, aniž byste hýbali pažemi. S výdechem začněte pohybovat pažemi, levá paže klesá a pravá se zvedá a zpívejte při tom HAM. Pohyb a zpěv provádějte synchronně tak, aby začínaly a končily současně. Zvuk této mantry SO HAM musí řádně vibrovat. Prociťujte energii, která prochází vašimi pažemi. Cvičení ukončete tak, že paži, která byla vzhůru, necháte klesnout zpět na stehno.

Při tomto cvičení můžete sedět se zkříženýma nohama, dbejte však na to, že paže zdviháte před sebou na šíři boků.

Hormonální jóga - Uklidňující cvik SÓ HAM

Hormonální jóga - Uklidňující cvik SÓ HAM

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.