10 důvodů proč hormonální jóga přináší zdraví

Hormony pracují v těle jako chemičtí poslové, kteří přenášejí informaci od buňky k buňce.
Podílejí se na základních životních činnostech, jako např.: růst a rozmnožování, ale také na určování rychlosti, jakou budou využívány živiny pro tvorbu energie, nebo toho, zda tyto buňky budou či nebudou tvořit mléko, vlasy či kolagen v pokožce.

Mezi příznaky hormonální nerovnováhy patří:

Hormonální jógová terapie

Hormonální jógová terapie

• bolesti hlavy
• kožní problémy, včetně suché pokožky a akné
• bolesti kloubů
• vypadávání vlasů
• nespavost
• únava
• nízká sexuální touha
• výkyvy nálad
• přibírání na váze
• rychlé stárnutí

Mnoho žen i mužů se uchyluje k hormonální substituci či rozličným druhům operací s cílem zmírnit tyto příznaky.
Jen těžko tedy věřit, že něco tak jednoduchého jako například sed v pozici králíka (jedna z jógových pozic), být životaschopnou alternativu.
Jógové pozice vyvíjejí tlak a následně uvolňují žlázy s vnitřní sekrecí. Tyto jemné komprese a dekomprese mohou regulovat množství vyplavených hormonů. Stačí jen malá odchylka od „normálu“ a v našem těle může nastat ničivá bouře nebo naopak zakoušíme totální blaženost. A to je právě to tajemství: Jóga stimuluje a uvádí do rovnováhy funkci žláz s vnitřní sekrecí.

10 důvody k tomu, proč je pro naše zdraví a hormonální rovnováhu dobré cvičit jógu:

1. Rovnováha těla a mysli.
Mozek, nervový a endokrinní systém, ti všichni pracují společně: mozek vydá příkaz k akci, nervový systém je nositel vzkazu a endokrinní systém je zodpovědný za dlouhodobé udržení vitality pomocí žláz a hormonů. Jóga pomáhá udržovat celý tento systém v rovnováze.
2. Klidný spánek.
Jóga stimuluje epifýzu (jinak též šišinka), která vylučuje melatonin, hormon, který reguluje spánek.
3. Tvář bez vrásek.
Hypofýza (neboli podvěsek mozkový) produkuje růstový hormon, který pokud není správně vyvážený, může způsobovat předčasnou tvorbu vrásek v našem obličeji. Jóga pomáhá hypofýze v jejím správném fungování.
4. Regulace tělesné hmotnosti.
Štítná žláza řídí metabolismus, růst a buněčné procesy, a příštítná tělíska (která jsou přichycena na štítné žláze) kontrolují množství vápníku a fosfátů v krvi. Nerovnováha štítné žlázy může způsobit deprese, špatné prokrvování rukou a nohou; problémy s váhou ale i potíže s ranním vstáváním.
5. Snížení chuti k jídlu.
Jóga stimuluje produkci serotoninu, hormonu štěstí, který často doplňujeme čokoládou a jinými pochutinami. Jóga nejen produkci serotoninu podporuje, ale dokonce zastaví chutě ještě dřív, než začnou.
6. Zmírnění příznaků menopauzy.
S menopauzou přichází nestálost hormonů, které mohou narušit spánek, zvýšit ukládání tuku v oblasti břicha, změny nálad, snížení libida a další. Nicméně studie ukazují, že jógou je možné zmírnit příznaky menopauzy od návalů horka, nočního pocení, zvýšení únavy – dokonce až po zhoršování paměti.
7. Zvýšení libida.
Jóga mimo jiné pracuje i se svaly pánevního dna (kde se nachází také vaječníky), hýžděmi, pasem, stehny, a spodní částí břicha. Vaječníky jsou hlavním zdrojem estrogenu, hormonu, který reguluje menstruační cyklus, těhotenství, kojení, fyzický vzhled ženy a sexualitu. Nedostatek estrogenu může způsobit úbytek kostní hmoty; vrásky kolem úst, očí a na čele; více vousů; suché oči; vypadávání vlasů; deprese a únavu. Jóga pomáhá tělu vylučovat správné množství estrogenu a tím nás udržuje ženštější a mladistvé.
8. Lepší paměť.
S přibývajícím věkem může zaznamenat mnoho žen a mužů ubývající schopnost pamatovat si události, místa, osoby. Jógové pozice pomáhají zlepšení průtoku krve a spolu s řízeným dechem pomáhají udržet duševní bdělost i v pokročilém věku.
9. Pomáhá proti depresi.
Deprese je často spojována s hormonální nerovnováhou. Například dominance estrogenu způsobená výrazným poklesem progesteronu, může být příčinou mnoha potíží od panických ataků až po závažné deprese. Jóga pomáhá tuto hormonální nerovnováhu regulovat.
10. Pohoda a odbourání stresu.
Řada studií řadí jógu na přední místo mezi tělesnými cvičeními v boji s různými druhy úzkostí a depresí. K józe také patří meditace, relaxace a řízený dech. Vědomé dýchání aktivuje parasympatický nervový systém, ovlivňuje rovnováhu těla, uvolňuje napětí a podporuje klid.
Naproti tomu stres, napětí a úzkost aktivují sympatický nervový systém. Tím se zvyšuje srdeční tep a produkce adrenalinu pro zvýšení svalové aktivity. Tělo se připravuje na boj či útěk (děje se tak v části mozku, který se nazývá plazí mozek – a je vývojově nejstarší). Jóga pomáhá zvládat stres, napětí a úzkost, což snižuje reakci adrenalinu a nedochází tak ke zbytečnému spouštění těchto reakcí. Když máme nedostatek spánku, stres kvůli penězům či pocity nestability, ovládá naši mysl sympatický nervový systém a my jednoduše nejste schopni uvolnit napětí. Nakonec se stav neustálého napětí stane stavem.

Jóga podporuje klid a odstranění stresu a pomáhá ovládat úzkost.

Vyberte si vhodný Termín kurzů hormonální jógy.

Těším se na viděnou na lekci, Namaste.

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.