Hormonální jóga a výkyvy nálad

Zamyslely jste se někdy nad tím, jak je celé období produktivního období ženy ovlivněno hormonálními výkyvy a s nimi souvisejícími změnami nálad?

Průměrná délka menstruace je 5 dní. To je za rok zhruba 60 dní, tedy průměrně dva měsíce z roku, kdy jsme podrážděné, přecitlivělé a kdy ponožky poházené po bytě, dokáží vyvolat hádku, po které si sousedí myslí, že tentokrát už jim ten lustr ale opravdu spadne rovnou do polévky..

Výkyvy nálad v období menstruace zná asi 80 % z nás. V těchto případech mluvíme o tzv. Premenstruačním syndromu (PMS). Statistiky dále hovoří až o 8 % procentech žen, které trpí vážnější formou PMS, tzv. Premenstruační dysforickou poruchou (PMDD)

HORMONÁLNÍ JÓGA A VÝKYVY NÁLAD

Při této formě se „běžné“ psychické příznaky PMS jako jsou výkyvy nálad, zlost a výbuchy hněvu, podrážděnost, úzkost a napětí, deprese, plačtivost či nesoustředěnost násobí. U PMDD se objevují příznaky deprese, pocity hlubokého smutku a beznaděje, panika či vztek.

Na vině je měnící se hladina hormonů a každá žena na to reaguje trochu jinak. Zatím není zcela jasné, co přesně způsobuje PMDD, ale většina odborníků se shoduje na tom, že příčinou je nedostatek serotoninu, způsobený kolísáním pohlavních hormonů progesteronu a estrogenem během menstruačního cyklu. Serotonin je neuropřenašeč, který ovlivňuje naší náladu a pocit štěstí. Při jeho nedostatku se náš psychický stav zhoršuje a může způsobit právě úzkosti až deprese.

Lékařská věda v těchto případech nabízí využití antikoncepce, což ale v řadě případů vede naopak ke zhoršení příznaků.

Přirozenější variantou je zajistit tělu dostatek odpočinku, dodržovat pitný režim a vyváženou stravu s dostatečným množstvím vitaminů, především vitamínu B6 a vápníku.

Veškeré úpravy životního stylu a životosprávy však fungují mnohem lépe, uvažujeme-li nad svým přístupem k životu samotnému, žijeme život vědomě a tak také přistupujeme ke svému ženství.

Pokud nám něco nedělá dobře, máme tendenci to odmítat, menstruační cyklus je však součástí každé ženy a jako takový paří do našeho života.

Nesnažme se před jeho projevy utíkat. Snažme se být naopak více vnímavé a rozvíjet to, co nám v tomto období pomáhá, spíše než zaměřovat veškerou svou energii na bolest a nepohodlí.

Ženský cyklus má svůj řád, a my bychom se měli znovu učit lépe naslouchat svému tělu a jeho potřebám. Dobrým pomocníkem je právě jóga, která nám pomáhá být tady a teď v přítomném okamžiku se svým tělem, se svou myslí, se svými potřebami a pocity

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.