Jak může jóga pomoci s kožními problémy, suchou pokožkou, jemnými vlasy a akné?

No, to snad ne, říkáte si možná po přečtení titulku tohoto článku. Ta jóga už se opravdu cpe do všeho.

Vlastně máte pravdu, je to skutečně tak.

Jóga je ucelený systém práce s tělem i myslí a jako taková má vliv na všechny systémy v našem těle. A nezůstává jen na fyzické rovině, dokáže působit i na naší psychickou pohodu. Pokud jste někdy jógu zkusili, pak víte, o čem mluvím.

Pojďme se teď společně na celou záležitost podívat podrobněji.

Jednou z velmi častých příčin kožních problémů je hormonální nerovnováha organismu. Jóga, především ta hormonální, je pak zaměřena na nalezení hormonální rovnováhy organismu a správného fungování žláz s vnitřní sekrecí. Nefunguje-li jedna správně, ovlivní to i fungování ostatních žláz a jde to ještě dál. Nerovnováha se dotkne i dalších systémů v našem těle.

Jako první si vezmeme na paškál štítnou žlázu. Štítná žláza dokáže v našem těle nadělat pořádnou neplechu, pokud si hormony dělají, co chtějí. Hypotyreóza, čili nedostatečná funkce štítné žlázy se projevuje mimo jiné i velmi suchou až nažloutlou pokožkou se sklonem k olupování. Nehty jsou jemné, roztřepené, vlasy ve větší míře vypadávají a v některých případech může dojít až k alopecii (plešatosti).

nadledvinkách jsou tvořeny hned dva důležité hormony, které mohou mít vliv mimo jiné na výskyt akné. Prvním z nich je testosteron (částečně se tvoří i ve vaječnících). Ano, i v ženském těle se v omezené míře tvoří a je to v pořádku. Problém nastane, až když je ho příliš. Testosteron pak zvyšuje tvorbu mazu, ucpává póry a oslabuje ochrannou funkci kůže.

Druhým hormonem, který se tvoří v nadledvinkách, je kortizol. Kortizol je znám jako stresový hormon, pokud je stres v přiměřené míře, je vše v pořádku. Naopak při dlouhodobém nebo chronickém stresu kortizol zvyšuje krevní tlak, ztenčuje pokožku, zhoršuje imunitu a paměť, přináší nespavost a záněty. A především, krade živiny, které by tělo využilo pro tvorbu ostatních hormonů.

Jako prostředek pro snížení tvorby kortizolu fungují velmi dobře různá antistresová cvičení či řízené dýchání. Tyto techniky jsou součástí řady jógových kurzů.

Aktuální kurzy hormonální jógy: https://dharmajoga.cz/contacts/

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.